Wszystko, co chcesz wiedzieć o witaminie A

Spread the love

Źródła witaminy a

Witamina A jest jedną z najważniejszych dla naszego organizmu. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych, wspomaga układ immunologiczny, zwiększa odpornośc organizmu, a na tym pozytywne właściwości witaminy A się nie kończą. Jakie są jednak jej źródła? Gdzie znajdziemy najwięcej witaminy A? Czym objawiają się niedobory witaminy, a jakie skutki niesie jej nadmia? O tym w niniejszym artykule.

Najważniejsze źródła witaminy A

Witamina A występuje w wielu różnych produktach spożywczych – tak produktach roślinnych, jak i produktach odzwierzęcych. Jeśli jednak chcemy wymienić jej główne źródła, należy wspomnieć o:

  • szpinaku
  • marchwii
  • czerwonej papryce
  • pomidorach
  • wątróbce (drobiowej i wieprzowej
  • niektórych rybach – śledź, makrela, tuńczyk, węgorz
  • serach dojrzewających
  • witaminę A zawierają również produkty mleczne

Jak więc widać, źródła witaminy są dość zróżnicowane. Aby jednak witamina a rzeczywiście służyła naszemu zdrowiu, należy przyjmować ją w odpowiednich ilościach.

Dawkowanie witaminy A

To, ile wynosić powinno zalecane dzienne spożycie witaminy A zależy od kilku czynników – między innymi wieku. Zalecana dawka witaminy A w stosunku dziennym wynosi:

  • u dziecka poniżej 8 lat – do 450 µg,
  • u osób w wieku 8-12 lat: dziewczynki 600 µg, chłopcy 650 µg,
  • u osób w wieku 13-18 lat: dziewczynki 700 µg, chłopcy 800 µg,
  • u dorosłych – kobiety 750 µg, , mężcyźni 900 450 µg,
  • kobiety karmiące piersią – 1300 µg,

Produkt ten dostępny jest w wielu różnych formach – witaminy rozpuszczalne, tabletki itd. Witamina A jest również składnikiem wielu kosmetyków – maści, kremów itd.

Znaczenie witaminy A dla organizmu

Prawidłowa suplementacja witaminy A jest niezbędna dla naszego zdrowia. Omawiana witamina ma bowiem niesamowicie ważne znaczenie dla naszego organizmu. Jakie są prozdrowotne skutki odpowiedniej ilości witaminy A w organizmie?

  • zwiększa odporność organizmu, zapobiega infekcjom
  • chroni nabłonek układu oddechowego przed zarazkami
  • wspomaga zdrowie oczu
  • przyspiesza gojenie ran
  • korzystnie wpływa na potencję
  • wzmacnia produkcję czerwonych krwinek
  • zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów
  • utrzymuje prawidłowy stan skóry

Jak widać, pozytywne właściwości omawianej witaminy są bardzo zróznicowane. Witamina A działa przeciwnowotworowo, pomaga zwalczać bakterie i wspiera w walce z chorobami i pomaga w leczeniu oczu. Jej niedobór może mieć bardzo poważne konsekwencje.

Niedobór witaminy A w organiźmie – konsekwencje i objawy

Niedobór witaminy A może być bardzo groźny dla naszego zdrowia, a jest, niestety, coraz częstszy. Zbyt niska zawartość witaminy w organiźmie występuje przede wszystkim u osób znerwicowanych, nadużuywających alkoholu oraz ignorujących normy żywienia. Objawy niedoboru bywają różne, jeśli jednak zaliczamy się do którejś z tych grup, warto sprawdzić poziom witaminy a w organiźmie i rozpocząć jej suplementację. W przeciwnym wypadku należy liczyć się z konsekwencjami takimi jak:

  • częstsze infekcje bakteryjne
  • problemy z wypadaniem włosów, łamliwość włosów
  • osłabienie zdolności regeneracyjnej komórek organizmu
  • choroby skóry – trądzik, wypryski, wysypki
  • skłonności do biegunek
  • zaburzenia widzenia; osłabienie siły wzroku

Oczywiście, objawy niedoboru witaminy mogą być jeszcze poważniejsze; te przedstawione powyżej to tylko skromny wybór niektórych z konsekwencji, jakie ma niedobór witaminy A w naszym organiźmie. Osłabiony układ odpornościowy, biegunki, choroby skóry… wszystkie te objawy świadczą o tym, jak istotna dla naszego organizmu jest witamina A. Oczywiście jednak, jak ze wszystkim – nie wolno przesadzać. Jej nadmiar również może bowiem powodować problemy.

Nadmiar witaminy A w organizmie -objawy

Tak, zgadza się – nadmiar witaminy również może mieć negatywne skutki. Jakie?

Podobnie, jak konsekwencje niedoboru witaminy, mogą one być zróżnicowane. Za najważniejsze objawy nadmiaru witaminy można uznać:

  • bóle głowy
  • samoistne złamania kości wskutek zmniejszenia ilości wapna
  • zmiany skórne; suchość skóry
  • bóle stawów i kości
  • nadpobudliwość, drażliwość
  • wady wrodzone dzieci – jeśli matka doświadczyła hiperwitaminozy w trakcie ciąży

Jak więc widać – również i nadmiar witaminy A może mieć poważne konsekwencje. Aby ich uniknąć, należy ściśle przestrzegać zalecanego dziennego spożycia. Choć rola witaminy A w organiźmie jest nieoceniona, to – podobnie jak wszystko – witamina ta w zbyt dużych ilościach może być szkodliwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *